PENGENALAN
}يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ
بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ
وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا
فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا
فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا}
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu-bapa dan kaum kerabat kamu. Kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkata- kan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balik kan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi) maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.
(Surah
An-Nisa’ 4:135)
Dalam mencapai keadilan seperti di dalam Ayat suci di atas bukanlah
suatu perkara yang mudah. Bukan setiap individu dilahirkan petah berhujah dan
kepetahan ini bukanlah sesuatu yang boleh diwarisi. Ini merupakan satu anugerah
Allah S.W.T.
Kepetahan seorang
anak sering dikaitkan dengan masa depan yang cerah kerana ibu bapa melihat dan
mengharapkan permata hati mereka bakal menjadi seorang Peguam yang hebat kelak.
Namun persoalannya, adakah dengan sifat yang bijak berkata-kata ini sahaja
sudah mampu melahirkan seorang Peguam? Atau sekurang-kurangnya pernah terlintas
di dalam benak, “Apa kelulusan yang aku perlu ada untuk jadi peguam?” atau pernah
terdengar keluhan “Ustaz cakap, kalau jadi hakim,peguam ni, sebelah kali di
syurga, sebelah lagi di neraka, betul ke?”
Tak kenal maka tak
cinta, nak cinta kena kenal. Sebelum merungkaikan segala persoalan di atas,
adalah lebih baik jika kita sama-sama soroti sejarah awal kepeguamanan Islam
terlebih dahulu.
SEJARAH
KEPEGUAMAN SYARIE
Profesion Peguam Syarie bukanlah satu profesion yang baru malah,
ianya telah bermula di zaman Rasulullah S.A.W lagi. Namun begitu, ianya
bukanlah suatu profesion yang khusus pada waktu itu sebagaimana yang diamalkan
pada masa kini.
Peranan sebagai peguam ini pernah dimainkan oleh Rasulullah S.A.W
serta sahabat sahabat besar baginda. Sebagai contohnya Sayyidina Ali di dalam
kes perempuan yang telah beriqrar di hadapan Khalifah Umar R.A, yang ianya
telah melakukan zina, akhirnya perempuan ini telah dibebaskan dan iqrar di
Mahkamah diketepikan.
Selain itu Ibn Abbas telah membela perempuan yang telah pun
disabitkan melakukan zina dan hendak direjam oleh Khalifah Othman R.A dengan
pembelaan tersebut Khalifah Othman R.A telah membetulkan hukumannya dengan
membebaskan perempuan tersebut.
Menyusuri sejarah kepeguaman syarie yang terdapat di zaman Khalifah
Umar al-Khatab R.A, di mana, salah seorang sahabat Rasulullah S.A.W, yakni
Ka’ab telah berperanan sebagai pemudahcara kepada Khalifah Umar R.A yang tidak
memahami pengaduan seorang wanita berkenaan dengan ketidakadilan suaminya dalam
membahagikan masa antara ibadah dan wanita tersebut sebagai seorang isteri. Di
dalam pengaduannya, wanita terbabit telah menyatakan
kepada Khalifah Umar R.A berkenaan dengan suaminya dengan berkata “Wahai Amirul
Mukminin, aku mempunyai seorang suami yang sering berpuasa di siang hari, dan
sering pula beribadah d imalam hari”.
Di dalam hal ini Khalifah Umar R.A berfahaman bahawa wanita
tersebut hanya ingin menceritakan berkenaan suaminya semata-mata. Lalu Ka’ab
menegur Khalifah Umar dan menerangkan keadaan yang sebenarnya iaitu wanita
tersebut sebenarnya ingin mengadu berkenaan dengan ketidakadilan suaminya. Lalu
diputuskan oleh Ka’ab supaya suaminya menganggap bahawa dia telah mempunyai
empat orang isteri (waktu ibadah ditambah dengan isterinya yang sedia ada).
Oleh yang demikian, perlu dibahagikan masa, tiga hari untuk beribadah manakala
hari yang keempat adalah untuk isterinya.
Di dalam riwayat ini, sebenarnya secara tidak langsung Ka’ab telah
berperanan sebagai seorang Peguambela dalam memudahkan pembentangan kes di
hadapan Khalifah Umar R.A. Justeru itu, ianya menjadi sebagai salah satu dalil
bahawa profesion Peguam Syarie telah wujud berabad lamanya.
PEGUAM SYARIE DI MALAYSIA
Merujuk kepada Arahan Amalan N0.4 Tahun 2002, Peguam Syarie membawa
maksud ertinya seseorang berkelayakan yang diterima sebagai Peguam Syarie di
bawah ( peruntukan undang-undang yang sedia ad.) dan termasuklah mana-mana
Pendakwa Syarie, dan mana-mana orang yang dilantik di bawah seksyen 3(2) Akta
Bantuan Guaman 1971, Akta 26.
AKHLAK
DAN PERANAN PEGUAM SYARIE
Peguam Syarie hendaklah mempunyai akhlak, sikap dan tingkah laku
yang mulia, dan dalam melaksanakan tugas dan peranannya hendaklah bersifat
amanah, jujur dan berniat baik untuk menegakkan keadilan.
MENINGKATKAN
PENGETAHUAN
Peguam
Syarie hendaklah sentiasa berusaha untuk meningkatkan pengetahuan Hukum Syarak
dan undang-undang supaya tugas guaman dapat dijalankan dengan lebih cekap dan
berkesan.
PEGUAM
SYARIE TIDAK DIWAJIBKAN BERTINDAK BAGI TIAP-TIAP ORANG
Tiada seorang Peguam Syarie diwajibkan bertindak sebagai penasihat
atau peguambela bagi tiap-tiap orang yang hendak menjadi kelayannya; tetapi dia
hendaklah sanggup menerima apa-apa arahan Mahkamah-mahkamah di mana dia
menjalankan amalan dengan bayaran profesional yang wajar bergantung kepada
lamanya tempoh yang diperlukan bagi menyediakan dan juga rumitnya kes itu;
dengan syarat bahawa jika terdapat keadaan khas yang tidak mengizinkan, dia
boleh, menurut budi bicaranya enggan menerima sesuatu arahan tertentu.
PEGUAM SYARIE TIDAK BOLEH MENERIMA SESUATU ARAHAN ( BRIEF /
KEMAHUAN KELAYAN / KEHENDAK KELAYAN) JIKA DALAM KEADAAN SERBA SALAH.
(a) Peguam Syarie tidak boleh menerima sesuatu arahan ( brief / kemahuan
kelayan / kehendak kelayan ) jika dengan menerimanya dia akan berada dalam
keadaan serba salah.
(b) Keadaan serbasalah itu mungkin timbul -
(i) Jika dia dapati ada dalam miliknya maklumat sulit hasil
daripada nasihat yang telah diberi sebelumnya kepada seorang lain berkenaan
dengan perkara yang sama;
(ii) Jika ada sesuatu perhubungan peribadi antaranya dengan suatu
pihak atau seorang saksi dalam perbicaraan itu.
PEGUAM SYARIE TIDAK BOLEH MENERIMA ARAHAN JIKA KELAKUAN
PROFESIONALNYA MUNGKIN DIPERSOALKAN.
Peguam Syarie tidak boleh menerima sesuatu arahan dalam sesuatu kes
jika dia tahu atau ada sebab bagi mempercayai bahawa kelakuan profesionalnya
sendiri mungkin dipersoalkan.
PEGUAM SYARIE TIDAK BOLEH MENERIMA ARAHAN (BRIEF / KEHENDAK KELAYAN
/ KEMAHUAN KELAYAN ) JIKA DIA SUKAR MENYENGGARA KEBEBASAN PROFESIONALNYA.
(a) Peguam Syarie tidak boleh menerima sesuatu arahan jika
penerimaan itu menyebabkan atau akan menyebabkan dia sukar untuk menyenggara
kebebasan profesionalnya atau bertentangan dengan kepentingan pentadbiran
keadilan yang terbaik.
(b) Peguam Syarie yang telah, pada bila-bila masa, menasihatkan
atau membuat guaman, atau bertindak bagi suatu pihak berhubung dengan
mengadakan atau menjalankan pendakwaan atau membela sesuatu guaman, rayuan atau
lain-lain perbicaraan tidak boleh bertindak, hadir atau berguam bagi pihak
lawan dalam guaman, rayuan atau lain-lain perbicaraan tersebut.
PEGUAM SYARIE TIDAK BOLEH MENERIMA ARAHAN JIKA DIA TIDAK DAPAT
HADIR
Peguam Syarie tidak boleh menerima sesuatu arahan melainkan dia
dengan pasti secara munasabah akan dapat hadir dan mewakili kelayan itu pada
hari yang kehendaki.
PEGUAM SYARIE TIDAK BOLEH DILEPASKAN DARI TUGASAN.
Tertakluk
kepada apa-apa kaedah Mahkamah yang dibuat bagi maksud ini. Peguam Syarie yang
ditugaskan dalam sesuatu perkara mal atau jenayah:-
(a) Melainkan
dengan persetujuan Mahkamah, tidak boleh menarik diri dari sesuatu tugasan
setelah sahaja tugasan itu diterima, tanpa sebab yang mencukupi melainkan notis
yang berpatutan dan mencukupi diberi kepada kelayan itu;
(b)
Hendaklah sentiasa menjalankan segala daya usahanya dalam pertugasan itu jika
tidak mendapat persetujuan Mahkamah untuk menarik diri.
PEGUAM
SYARIE HENDAKLAH MENJALANKAN PEMBELAAN DENGAN CARA YANG SAKSAMA DAN TERHORMAT
Peguam
Syarie yang menjalankan pembelaan bagi seseorang dalam apa-apa perkara jenayah,
hendaklah bertanggungan dengan segala cara yang saksama dan terhormat
mengemukakan setiap pembelaan yang dibenarkan oleh undang-undang.
FI
BAGI PERKARA-PERKARA YANG RUMIT ATAU DIPERTIKAIKAN
Bagi
menentukan amaun fi bagi perkara-perkara yang rumit atau dipertikaikan yang
melibatkan seseorang kelayan diwakili dalam Mahkamah, maka wajarlah
diambilkira:-
(a)
masa, tenaga dan kemahiran yang diperlukan;
(b)
kebaharuan dan rumitnya soalan yang terlibat;
(c)
sama ada penerimaan tugasan tertentu itu akan menghalang harapannya untuk hadir
bagi pihak-pihak lain;
(d)
fi biasa profesion bagi perkhidmatan yang serupa;
(e)
amaun yang dipertikaikan;
(f)
faedah yang akan didapati oleh kelayan dari perkhidmatannya;
(g)
corak tugasan itu – sama ada luar jangka atau bagi kelayan yang tetap; dan
(h) kedudukan khas atau kekananan Peguam Syarie tertentu.
PEGUAM
SYARIE TIDAK BOLEH MENJALANKAN KES MAL YANG DIMAKSUDKAN UNTUK MELAMBATKAN
PERBICARAAN
Peguam Syarie tidak boleh menjalankan sesuatu atau membuat
pembelaan yang mana adalah dimaksudkan semata-mata untuk melambatkan
perbicaraan atau menyusahkan atau memudaratkan pihak lawan atau untuk melakukan
penindasan atau sesuatu yang salah.
PEGUAM
SYARIE HENDAKLAH MEMPERTAHANKAN KEPENTINGAN KEADILAN, KELAYANNYA DAN KEHORMATAN
PROFESIONNYA.
Peguam Syarie hendaklah, sambil bertindak dengan segala tertib di
hadapan mahkamah di mana ia hadir, dan berani mempertahankan kepentingan
keadilan, kelayannya dan kehormatan profesionnya.
PEGUAM
SYARIE HENDAKLAH BERKELAKUKAN JUJUR, TERTIB DAN SAKSAMA
Peguam
Syarie hendaklah berkelakuan jujur, tertib dan saksama di hadapan Mahkamah dan
lain-lain Peguam Syarie
BIDANGKERJA SERTA SKOP KEPEGUAMAN SYARIE
Secara praktisnya Peguam Syarie bertindak sebagai peguam membela
anak guamannya di Mahkamah Syariah di dalam kes-kes yang Mahkamah Syariah
mempunyai bidangkuasa. Bidangkuasa ini merujuk kepada kuasa yang diberikan oleh
Perlembagaan Malaysia yang telah meletakkan undang-undang Islam di bawah Jadual
Sembilan, Senarai 2, Senarai Negeri yang menjadikan segala hal-hal berkaitan
dengan agama Islam adalah terletak di bawah negeri masing-masing. Bidangkuasa
yang diperuntukan adalah terhad memfokuskan terhadap undang-undang diri serta
undang-undang keluarga Islam. Manakala undang-undang lain seperti muamalat
terletak di bawah bidangkuasa Persekutuan.
Perlembagaan Persekutuan memperuntukan seperti berikut;-
1. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan
Putrajaya, hukum Syarak dan undang-undang diri dan keluarga bagi orang yang
menganut agama Islam, termasuk hukum Syarak yang berhubungan dengan pewarisan,
berwasiat dan tidak berwasiat, pertunangan, perkahwinan, perceraian, mas
kahwin,nafkah, pengangkatan, kesahtarafan, penjagaan, alang, pecah milik dan
amanah bukan khairat; Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan amanah khairat dan
agama, pelantikan pemegang amanah dan pemerbadanan orang berkenaan dengan derma
kekal agama dan khairat, institusi, amanah, khairat dan institusi khairat Islam
yang beroperasi keseluruhannya di dalam Negeri; adat Melayu; Zakat, Fitrah dan
Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya; masjid atau mana-mana tempat
sembahyang awam untuk orang Islam, pewujudan dan penghukuman kesalahan yang
dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam terhadap perintah agama itu,
kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk dalam Senarai Persekutuan;
keanggotaan, susunan dan tatacara mahkamah Syariah, yang hendaklah mempunyai
bidang kuasa hanya ke atas orang yang menganut agama Islam dan hanya berkenaan
dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam perenggan ini, tetapi tidak
mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan kecuali setakat yang
diberikan oleh undang-undang persekutuan; mengawal pengembangan doktrin dan
kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama Islam; penentuan perkara
mengenai hukum dan doktrin Syarak dan adat Melayu.
Bidangkuasa jenayah juga terhad sebagaimana yang diperuntukan di
dalam Akta Mahkamah Syariah (bidangkuasa jenayah), 1988 yang menghadkan hukuman
yang boleh dikenakan terhadap pesalah yang terlibat dengan jenayah syariah
iaitu denda tidak melebihi RM5,000.00, penjara tidak melebihi 3 tahun serta
sebatan tidak melebihi 6 kali sebatan. Oleh yang demikian, dari sudut amalannya
peguam syarie hanya mempunyai bidangkuasa setakat yang diberikan oleh
undang-undang kepadanya.
Peguam Syarie sememangnya sinonim dengan tuntutan serta pembelaan
kes-kes di Mahkamah samada di dalam bidangkuasa mal serta jenayah. Namun yang
demikian, seharusnya pemahaman terhadap profesion Peguam Syarie ini
diperluaskan kepada bidang-bidang yang lain seperti pentadbiran harta,
penulisan wasiat serta hibah, maka apa salahnya sekiranya penulisan wasiat dan
hibah juga dilaksanakan oleh Peguam Syarie sebagai salah satu altenatif
kerjaya. Sekiranya tiada ilmu berkenaan, maka apa salahnya pula sekiranya
Peguam Syarie tersebut mendalami ilmu yang baru untuk masa-masa akan datang.
Seterusnya Peguam Syarie juga berperanan sebagai orang tengah atau
perantara (mediator) kepada pihak-pihak yang bertikai yang ingin menyelesaikan
pertikaian mereka diluar Mahkamah. Penyelesaian secara baik diluar Mahkamah
adalah merupakan satu medium penyelesaian yang terbaik dan cara ini adalah amat
digalakkan oleh Islam kerana ianya dapat mengelakkan pihak-pihak terlibat
kepada perbicaraan yang panjang yang sudah tentunya memakan masa dan melibatkan
kos.
Sekiranya perbicaraan kes yang memakan masa diputuskan oleh
Mahkamah, kesannya belum tentu keputusan mahkamah tersebut akan dapat memuaskan
hati semua pihak berbanding penyelesaian secara bersama. Melalui penyelesaian
secara bersama ini pihak-pihak dapat mengutarakan keperluan serta kepentingan
mereka.
KEDUDUKAN
PEGUAM SYARIE MASAKINI
Undang-Undang
Yang Mengawalselia Hal Ehwal Peguam Syarie
Pada masa kini, undang-undang yang terpakai bagi mengawal selia hal
ehwal peguam syarie dari aspek kemasukan, kelayakan dan hal tatatertib adalah
ditentukan oleh kaedah-kaedah negeri yang diwujudkan berdasarkan Enakmen
Pentadbiran Agama Islam negeri-negeri atau Enakmen Mahkamah Syariah
negeri-negeri. Negeri-negeri yang mempunyai kaedah-kaedah atau
peraturan-peraturan tersebut adalah seperti berikut;
1. Selangor -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie (Negeri Selangor) 2008
2. Wilayah
Persekutuan – Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1993
3. Melaka -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1989
4. Johor -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1982
5. Perak -
Kaedah-Kaedah Peguam Syariah 1980
6. Pulau Pinang
- Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1997
7. Perlis -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1991
8. Pahang -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1995
9. Kedah -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1988
10. Terengganu
- Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1986
11. Sarawak -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1992
12. Kelantan -
Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1983
Namun terdapat dua (2) buah negeri yang masih tidak mempunyai
kaedah-kaedah atau peraturan-peraturan yang seumpamanya iaitu Negeri Sembilan
dan Sabah. Oleh itu, hal ehwal berkaitan Peguam Syarie ini hanya dikawal secara
pentadbiran oleh satu jawatankuasa majlis sesuatu negeri atau perkara ini
ditentukan oleh Ketua Hakim SyarieNegeri berdasarkan peruntukan umum yang
terkandung di dalam Enakmen Pentadbiran Agama Islam negeri-negeri atau Enakmen
Mahkamah Syariah negeri-negeri.
PERANAN
PEGUAM SYARIE
Sekiranya kita memperkatakan tentang Peguam Syarie, tergambar
dibenak kita bahawa Peguam Syarie ini adalah seseorang yang menjadi peguam
membela anak guamannya di Mahkamah Syariah di dalam kes-kes yang Mahkamah
Syariah mempunyai bidangkuasa. Pelanggan atau anak guaman biasanya mengharapkan
perkhidmatan sepenuhnya dari peguamnya.
Dengan harapan dari anakguam tersebut timbul persoalan samada
Peguam Syarie yang dilantik oleh anakguam tersebut akan membela anakguamnya
tanpa mengira samada anakguam mereka itu benar atau salah. Di dalam menentukan
bahawa samada seseorang Peguam Syarie itu dapat menyempurnakan tugasnya sebagai
Peguam Syarie amanah Allah hendaklah diutamakan.
KESIMPULAN
Dalam menegakkan keadilan syariah, setiap individu perlu mencapai
piawaian yang telah ditetapkan dalam Islam dan apa yang boleh dibanggakan ialah
piawaian untuk bergelar seorang Peguam Syarie di Malaysia adalah memenuhi
prinsip yang telah ditetapkan di dalam Islam sendiri. Apa yang diharapkan,
konsep Syariah Asas Keadilan dapat dilaksanakan dan diterapkan dalam setiap
tindakan. Wallahua’lam.