Monday 11 May 2020

PEMBUBARAN PERKAHWINAN ( FARAQ NIKAH )

PEMBUBARAN PERKAHWINAN




**************
KENAPA AKU DIFARAQKAN NIKAH
.
Nikah merupakan hubungan yang menghalalkan hubungan di antara lelaki dan perempuan, tetapi sekiranya pernikahan ni tidak dilakukan mengikut syariat Islam dan system perundangan Islam Di Malaysia, menyebabkan berlakukanya masalah status pernikahan tersebut sah. Ia juga melibatkan status waris keturunan sesebuah keluarga itu.

**************
PENGERTIAN

Faraq yang digunakan di dalam kitab-kitab fiqh membawa maksud pemisahan atau pembubaran bagi perkahwinan samada melalui talak atau selainnya. Namun di dalam sistem perundangan Islam di Malaysia perkataan faraq/istilah faraq digunakan bagi merujuk kepada sesuatu pembubaran perkahwinan bukan melalui talak.

**************
KONSEP:
.
Kes-kes faraq yang menyebabkan perbubaran perkahwinan yang berlaku di Malaysia kebiasaanya adalah disebabkan keraguan wali atau saksi dalam akad pernikahan tersebut. Kebiasaanya disebabkan keraguan wali, perkahwinan atas bukan kebenaran daripada wali, perkahwinan lari, perkahwinan luar negara atau lebih tepat lagi perkahwinan sendiket.

**************
KEDUDUKAN EDDAH ISTERI YANG DIFARAQ
.

Kes faraq adalah berbeza dengan penceraian secara talak rajie. Bagi talak rajie, perempuan yang diceraikan perlu menunggu sehingga habis eddah iaitu tiga kali suci sebelum dibenarkan berkahwin dengan orang lain.
Dalam perkahwinan yang dibubarkan secara faraq pula, pasangan boleh melalui proses pernikahan semula tanpa perlu menunggu tiga kali suci.
Bagaimanapun jika pengantin perempuan memilih untuk mengahwini orang lain, mereka perlu menunggu hingga habis eddahnya. Tempoh yang diambil untuk berkahwin semula pula bergantung kepada proses perkahwinan yang dilakukan.

*************

KESAN AKIBAT WALI YANG BUKAN SEBENARNYA TERHADAP ANAK
.
Kesan terhadap anak apabila wali itu bukanlah wali yang sah untuknya adalah anak akan merasa ditipu dan akan menimbulkan perasaan marah kepada anak-anak. Mereka akan merasakan dirinya terhina kerana berkemungkinan mereka merasa dirinya adalah daripada hasil anak yang tidak sah taraf.
.

Jika wali yang mewalikan anak yang bukan anak kandungnya maka ianya akan menjadikan pasangan yang berkahwin itu tergelombang dengan maksiat kerana akad pernikahannya itu tidak sah di sisi syarat Islam.
.

No comments:

TIPS UNTUK MENGATASI DAN MENYELESAIKAN MASALAH RUMAHTANGGA

Masalah Rumah Tangga.Dalam perkahwinan tentu sahaja ada masalah rumah tangga. Tak kiralah sekarang, masa lalu mahupun akan datang.Masalah ru...