Monday 29 June 2020

HAK MEMBUBARKAN PERKAHWINAN


Hak untuk membubarkan perkahwinan bermaksud seseorang individu sama ada suami atau isteri mempunyai hak untuk membubarkan sesuatu perkahwinan apabila hikmah perkahwinan tidak dapat dinikmati.
 
Harus diingat, hak membubarkan perkahwinan perlu digunakan berlandaskan syarat-syarat dan cara-cara yang ditentukan. Bukan bermaksud bila anda diberikan hak, anda boleh sesuka hati menggunakan hak tersebut dengan bebas. 
 
Undang-undang menetapkan, apabila berlaku suatu konflik yang kritikal antara suami isteri, aduan hendaklah dibuat kepada Unit Khidmat Nasihat Keluarga atau di sesetengah tempat disebut Unit Aduan dan Kaunseling di pejabat agama yang berdekatan.
 
Satu sesi kaunseling akan diadakan bagi membolehkan kedua-dua pihak meluahkan segala yang terbuku dan mendapatkan bimbingan serta khidmat nasihat. Sekiranya pendamaian dapat fiperolehi maka fail aduan akan diletakkan di bawah pemerhatian unit tersebut.
 
Namun sekiranya pendamaian gagal diperolehi dan kedua-dua pihak bersedia untuk membubarkan perkahwinan maka permohonan untuk mendapatkan penceraian boleh dibuat di Mahkamah Syariah berdekatan.
 
Ada kes aduan yang gagal mendapatkan pendamaian dan gagal juga mendapatkan persetujuan kedua-dua pihak untuk penceraian. Dalam kes sebegini, unit tersebut akan mengeluarkan satu laporan bagi membolehkan pihak yang ingin menamatkan perkahwinan membawa kes ke muka pengadilan sama ada memohon talak, taklik, fasakh atau khuluk.


No comments:

TIPS UNTUK MENGATASI DAN MENYELESAIKAN MASALAH RUMAHTANGGA

Masalah Rumah Tangga.Dalam perkahwinan tentu sahaja ada masalah rumah tangga. Tak kiralah sekarang, masa lalu mahupun akan datang.Masalah ru...