Wednesday 24 June 2020

Hibah Atau Faraid?

Mana yang lebih baik antara hibah atau faraid?

 


Hibah dan faraid adalah peranan masing-masing. Jangan dilebihkan yang satu dan meninggalkan yang satu lagi.

 

Hibahkanlah harta kita kepada orang yang kita sayang secara ikhlas. Pastikan cukup rukun dan syarat hibah, dan disahkan oleh undang-undang. Pastikan penerima hibah menerima harta hibah, menguasainya, dan bebas berurusan dengan harta yang kita hibahkan.

 

Dalam masa yang sama, tinggalkanlah juga harta kita kepada waris faraid supaya mereka tidak papa kedana dan meminta-minta.

 

Fahamilah bahawa faraid adalah formula penyelesaian bagi kes pembahagian harta pusaka yang digariskan oleh Allah. Walaupun begitu, kita boleh merancang pembahagian harta kita setelah kita memahami pembahagian secara faraid.

 

Jadikanlah ilmu faraid sebagai asas untuk kita merancang pembahagian harta.

 

Ada orang yang kita sayang, mungkin tidak berhak menerima secara faraid seperti anak angkat, anak susuan, cucu dari anak perempuan, anak saudara daripada adik beradik perempuan dan sebagainya.

 

Mungkin ada harta yang mahu kita wakafkan supaya menjadi amal jariah yang berterusan kepada kita. Tinggalkan harta ini untuk difaraidkan tidak akan memenuhi hasrat asal kita tadi.

 

Pengurusan harta pusaka juga boleh jadi tidak tertaur jika tiada perancangan semasa hidup.

 

Sememangnya instrument perancangan harta dan faraid adalah saling melengkapi. Kedua-duanya perlu difahami secara holistic dan menyeluruh.

 

Keperluan kepada hibah atau faraid adalah bergantung kepada kes masing-masing.

 

 







No comments:

TIPS UNTUK MENGATASI DAN MENYELESAIKAN MASALAH RUMAHTANGGA

Masalah Rumah Tangga.Dalam perkahwinan tentu sahaja ada masalah rumah tangga. Tak kiralah sekarang, masa lalu mahupun akan datang.Masalah ru...